(sociální
časoprostor svobodného starostování 1990-94)[1]
Kabele, Jiří, Bash, Robert, Buštíková, Lenka, Jislová, Alena, Kunc, Kamil
Na počátku předkládané sondy bylo pozvání prof.
Šrubaře do Ameriky, aby přednesl pamětní přednášku týkající
se Alfréda Schutze. Při této příležitosti rekapituloval konstitutivní
rysy fenomenologické analýzy a pokusil se
prokázat, že nic neztrácejí na své síle ani v dnešní době. Proto se odvážil pomocí téže analýzy
rozebírat čas, prostor a sociální
dimenzi transformace postsocialistických zemí. Na PSA[2]
se obrátil, zda bychom nemohli společně jeho teoretickou reflexi podpořit empirickými
evidencemi. Objevil totiž ve svém
článku, že všechny jím i Schutzem rozeznávané dimenze, čas, prostor, a sociální dimenze
(odpovídající diferenciaci sociálních
pozic a jim odpovídajících životních šancí spojené s reorganizací sociálních
skupin a sociálních sítí) mají v transformaci svou vlastní dynamiku
určovanou sémantikou návratu. Tato
sémantika je pak založena na "vzorcích z repertoáru politické a ekonomické
liberalizace a tak vyvolává diskurs, který podpořen ekonomickou globalizací,
se pevněji etabloval na Západě. Historický vývoj post-socialistických
zemí se zde jeví jako by procházel
cyklem, který nejprve jej odnáší pryč od vývoje v Západní Evropě a
pak jej naopak vrací." (Šrubař, 1996)
Když
pak Šrubař uvažuje, jak se tyto makro-změny promítají do fenomenálně prožívaného každodenního
světa, upozorňuje na
určitý paradox vlastní sémantice
návratu aplikované na proces transformace : "... na jedná
straně otevírá pole aktivity a
objektivuje sociální vztahy a na druhé
straně, podporuje zlomy v individuální a kolektivní identitě, přináší reetnizaci
sociálního prostoru a podporuje
anonymitu a atomizaci sociálních vztahů. Navíc, dynamika návratu konfrontuje post-socialistické
země s typickými problémy
Západních industriálních společnosti, které se zdály být řešeny v socialismu - tj. sociální nerovnost, nezaměstnanost, problém budování
národního státu v mezinárodním
kontextu, etnické konflikty atd."
Při pokusu reinterpretovat Šrubařovu stať a jeho
sémantiku návratu tak, aby se mohla stát podnětem pro sondu otestující hlavní myšlenky článku,
učinili jsme ústředním
motivem našich hypotéz souběh Šrubařem identifikovaných protisměrných hnutí vlastních
transformujícím se lidským
záležitostem: otevírání a uzavírání. V čase každé otevírání je podmíněno uzavíráním. V prostoru se
naopak oba pohyby vylučují.
Uvědomíme-li si, že není možné se otevírat jen výhodám, ale též nevýhodám
a že manifestní účinky vždy
provázejí latentní, stává se pojímání mimořádných změn
nutně významně poznamenáno
dvojznačností a neurčitostí, která je rubem deklarované jednoznačnosti a určitosti změn
(Kabele, 1995).
Pro studium promítání makrozměn do fenomenálně prožívaného každodenního světa jsme si
- nikoli náhodou - vybrali líčení
prvního volebního období starosty, které shromáždil Sociologický ústav AV pro
projekt "Učení se demokracii". Mohli jsme tak navázat na tradici výzkumů zabývajících
se politickými i sociálními změnami české lokální společnosti po
roce 1989 a získat pro spolupráci dr. Vajdovou, která řeší grant studující
proměnu lokálních sociálních sítí a jejich uplatnění v lokální
politice[3], Kromě
toho zvolená perspektiva zároveň odpovídá úloze studované v dalším
grantovém úkolu (Kandert, Kabele, Ryšavý, 1996), který hodlá podrobně
sledovat na základě empirického studia jedné vybrané oblasti
přerodové procesy chápané jako interakční procesy
převádějící proměny z úrovně sociálních
makrosvětů do úrovně mikrosvětů a zpět.
Posledně jmenovaný grant
tematizuje dimenzi problému, která výrazně spoluurčuje podobu
Šrubařova "promítání" do fenomenálně prožívaného
každodenního světa a je také výrazně poznamenána dvojznačnou
"logikou" otevírání a uzavírání. Líčení starostů
můžeme totiž vnímat jako záznam o reakcích občanů, rodin, obcí,
místních ekonomických organizací, politických stran, farností apod. na události
přerodu a na opatření vlády, státní správy, velkých ekonomických
organizací, politických stran nebo náboženských organizací. Můžeme v nich
nalézt ale také popisy ze zdola k centru směřujících nároků a
iniciativ. Podstatný pro průběh přerodových procesů je pak
fakt, že je nahlížený svými nositeli a tvůrci různě:
"aktéři makrosvětů uvažují a chovají se jako nadřazení
aktérů mikrosvěta, zatímco aktéři mikrosvětů uvažují o
makrosvětě v pojmech "my" a "oni", které
zpravidla mobilizují resistenci oslabují vztah
nadřízenosti-podřízenosti."
Práce
na sondě postupovaly tak, že jsme nejprve provedli intuitivní rozbor
tří vybraných líčení starostů
a souběžně jsme účelově rekonstruovali a po
diskusích ještě i trochu doplnili základní hypotézy Šrubařova textu
(viz příští kapitola). Pak jsme vybrali zcela náhodně 20 textů a
dvě skupiny je nezávisle na sobě přečetli (každý četl
všech 20 textů) a provedli jejich
intuitivní typologii. Po takovémto
důkladném seznámení se s texty jsme vybrali pět textů tak, aby 2 byly z větších a 3 z menších
obcí. Druhým kritériem pak byla dvěmi týmy nezávisle ohodnocovaná svébytnost. Reagovali jsme tak na
skutečnost, že jednotlivá líčení,
odhlédneme-li od různé míry projevovaného optimismu či skepse, se sobě zpravidla
podobají jako vejce vejci.[4]
Výsledkem konfrontace našich
vstupních hypotéz a typologie bylo
zvolení dvou doplňujících se perspektiv
určují úvahu popisu vybraných líčení: Změny&nezměny
(Basch, Kunc, konzultant Kabele, viz
kap. 3) a MY&ONI (Buštíková, Jislová, konzultant Frič, viz kap. 4.).
První perspektiva sleduje, co se
změnilo v dobrém i zlém, resp. co se mělo změnit z pohledu makro
či mikrosvětů, ale nezměnilo se. Tato perspektiva se proto zabývá v prvé
řadě sociálním časem
(Sorokin, Merton, 1937). Perspektiva MY&ONI popisuje nezávisle sociální prostor hráčů
účastnících na druhým týmem zaznamenávaných změnách &
nezměnách. Obě perspektivy čerpají svou sílu z toho, že umožňují proces transformace
sémantizovat jako souběh otevírání a uzavírání. Uveďme si příklady. Změna v
mikrosvětě je líčena jako výsledek otevření se vlivům makrosvěta apod. MY svět
se jednou otevírá pro ONI a jindy
uzavírá. Tyto pohyby podstatnou
měrou určují povahu politické hry. O co se v této hře
na místní úrovni hraje, je účinný
vliv na dění ohodnocovaný
možnostmi spoluurčovat a zjednávat pravidla hry i ziskem zdrojů (peněz a oceněním
sociálního ranku hráčů).
Šrubařů text jsme přepsaly tak, že při
interpretacích transformace makrosvěta dochází k přirozené
soutěži několika sémantik otevírání a uzavírání. Proto jsou také tyto
sémantiky hodnotově podbarvené a promítají se do přístupu ke
změnám. Otevřenost či otevírání bývají chápány zpravidla
kladně, i když obsahově mohou znamenat třeba i právě
opačné věci. Proto mohou vyznavači různé
otevřenosti vést spolu těžký
"ideologický" boj.[5]
A) V
kontextu našich úvah tvoří počáteční otevírání se novému a
postupné uzavírání se v novém režimu součást pojetí transformace jako přerodu, který má
svou univerzální "časovou
logiku" (Kabele, 1995).
B) V
duchu Gellnerova vzestupného pojetí smyslu dějin (Gellner, 1984[6])
a historicismu, kritizovanému Popperem (1960), je otevřenost dějin
spojována s dalšími vyššími stádii
společnosti ustavujícími nový řád. Toto pojetí ovšem může být a často také bývá spojeno
s pokusem (zúžené pojetí) předem
určit konečnou podobu řádu a je takto doplňkově uzavírané.
C)
Otevřenost společnosti je spojována v duchu Popperova odmítnutí historicismu s individuální
iniciativou a tvořivostí
svobodných jedinců a z toho důvodu je výsledná podoba společnosti principiálně
nepředvídatelná. Toto pojetí ovšem
může být a často také bývá spojeno s pokusem ustavit určité universální institucionální
rámce této individuální iniciativy a
tvořivosti. Nepředvídatelná proměna společnosti (otevřenost) se děje pak v
předvídatelných rámcích
(uzavřenost). Tyto universální rámce jsou vymezovány ve své obecnosti zpravidla universálními pravidly
hry svobodné společnosti.[7]
1)
Transformace společnosti měla vlastní
sémantiku přerodu.
2) Vize
nové společnosti, zprostředkovaná metaforou "návratu",
byla, alespoň v českých zemích převážně, spojována se
zúženým pojetím otevírání
společnosti sensu C.[8]
3) Rubem
takového "přerodového", tj. specificky přehnaného, otevírání se při transformaci sensu C
(sémantiky návratu), je nutně
uzavírání se sensu B.
K dispozici jsme měli pět výpovědí
starostů, v nichž jsme se snažili
najít všechny změny, které se odehrály během transformace v obcích,
zvláště během prvního volebního období zastupitelstev t.j. v letech
1990-1994, tak jak je starostové subjektivně líčili. Dílčím
výsledkem je pět tabulek zachycujících změny, případně
nezměny popsané v jednotlivých
vyprávěních. Tyto tabulky nám posléze sloužily jako základní kámen pro
hlubší analýzu změn. V textu se zabýváme lokalizací změn,
určením úrovně na které se změny odehrávají, charakterem
změn, z hlediska původce, z hlediska vztahu makro- a mikrosvěta
a jejich prostupností, seriálností změn a v neposlední řadě se
zabýváme změnami z hlediska času (chronologické řazení a
trvání).
Z hlediska lokalizace změny v prostoru jdou základní
dělící čáry mezi jednotlivcem, obcí a státem. Tedy změny
buď na biografické úrovni, lokální neboli obecní úrovni a centrální úrovni
veřejné správy. Mezičlánky mezi základními úrovněmi jsou radnice
a okres. Radnice propojuje rovinu obce
s osobou starosty, zatímco okres stojí mezi obcí a centrálními orgány státní
správy
"Dnes, kdy je
novogotická budova radnice znovu ozdobou náměstí, mohu bez uzardění
prohlásit a přiznat, že cestičky k dosažení cíle byly místy
křivolaké, ale jak říkáme my latiníci - konec korunuje dílo, neboli
účel světí prostředky. Na tomto místě je také nutno
říci, ža na zdárném dokončení celé akce má lví podíl strýček
Okresní úřad,....." ( důchodce, s. 8)
Významnou část změn tvoří tzv. indukované
změny, takové, které jsou vyvolány tlaky a změnami na jiných
úrovních. Oproti nim stojí změny, které nebyly vyvolány změnami mimo
obecní úroveň - změny zamýšlené, plánované, které vytváří
skupinu či seriál a byly plánované obecním úřadem, iniciované vlivnou
lokální skupinou nebo starostou. Jsou to jakési výčty povedených či
nepovedených změn, které se dotýkaly zejména infrastruktury obcí a služeb (plynofikace, rozvod vody, nové chodníky,
veřejné osvětlení, nová skládka, atd.). Jakmile se tyto plánované
změny nepovedly, byl většinou hledán viník mimo radnici (stát, okres
nebo i lidé v obci), který znemožnil úspěšné dokončení změny (když se jednalo o privatizaci nemocnice v
N.B. - "za zastupitelstvo rozhodli jiní").
S indukovanými
změnami se setkáváme hlavně, tehdy když určité procesy na
nejvyšší úrovni vyvolávají další změny v námi studované obecní
rovině. Konkrétně jde o velké procesy spojené s přeměnou
socialistické společnosti. Transformace ekonomiky a legislativy,
restituce, privatizace. Implicitně jsou ve vyprávění přítomny
zákony umožňující restituce a privatizaci a vyvolávající příslušnou
změnu na obecní úrovni. Typickým příkladem indukovaných změn
jsou změny politických nálad v zastupitelstvu v souvislosti se
změnami na nejvyšší úrovni. Určité
napětí se projevovalo vždy, když docházelo na nejvyšších vládních místech
mezi koaličními partnery k nedorozumění nebo se neshodli na
některých závažných celostátních otázkách... Indukované změny jsou v textech často řazeny za
sebou nebo velice blízko od sebe (přestože nemívají časovou návaznost
- ale o tom později). Vznikají tak určité chronologicky velice
volně řazené seriály, kde autoři ukazují množství změn
probíhajících na lokální úrovni, a které byly vyvolány změnami na úrovni
státu - implicitně či explicitně vyjádřenými (privatizace velkých podniků - nezaměstnanost,
nástup tržních podmínek - zrušení většiny obchodů a služeb).
Přičemž změny na státní úrovni jsou většinou vnímány
negativně, a některé by se daly charakterizovat jako změny
jdoucí napříč celými texty, a
pravděpodobně i napříč celou společností,
vytvářející podhoubí pro všechny ostatní změny. (špatná a pomalá legislativa, špatné finanční podmínky,
přechod k apatii, nástup trhu a tvorba nového společenského
řádu).
Seriály změn nám vytvářejí určitý obraz o
vnímání dvou světů, jejich střetů a řešení vzniklých
konfliktů. Tyto světy jsou v textech reprezentovány právě
změnami roztříděnými podle lokality, kde změna probíhá.
Budeme je nazývat makro a mikro světy. Existují změny na makro i
mikro úrovni a zejména vazba od makra k mikru je zvlášť silná a v textech
zřetelná. Opačný směr, myslíme, také existuje, ale
nepodařilo se nám pro něj najít dostatek relevantních
důkazů. Z hlediska starostů tento směr není
dějinotvorný, a proto o něm píší jen minimálně.
Charakteristické
pro celé první volební období je snaha o vytvoření nového
politicko-ekonomického řádu. „Byla
to doba nádherného usilování o rozvoj nového politicko-ekonomického a
společenského vývoje“. (Ne všichni starostové to tak
zřetelně definují.) Tento nový řád je v hlavních a obecných
rysech vytvářen na makro úrovni, ale v mikro oblasti je naplňován
konkrétním obsahem. Na mikro úrovni je většina změn vyvolaná
změnou na makro úrovni hodnocena negativně. Př.: Privatizace,
restituce, dotace, vstup tržních principů, legislativa, bytová politika. Negativně
proto, že většinou narušují zaběhlý pořádek a uzavřenost
mikrosvěta, vnášejí do něj neklid a neurčitost.Také mohou být
tyto zásahy makro do mikro chápány a prezentovány jako arogantní projev
svévole. Dále se interpretace těchto negativně vnímaných změn na
makroúrovni lišila podle toho, jakým způsobem si s nimi poradili.
1) V pozitivním
případě - při úspěšném řešení - by se dal proces
změn charakterizovat asi takto: Na makro úrovni se rodí nějaká
změna. Má negativní dopad na mikrorúroveň. Následuje úspěšné
řešení, které je interpretováno jako vítězství starosty nebo radnice.
Je zapomenuto, že změna na makro úrovni, která se zdála být zpočátku
negativní umožnila jejich vítězství.
" Stát nám
velkoryse a bezúplatně převedl do vlastnictví bytový fond. Udělal
to tak šikovně, že jsme tento "dar" nemohli ani odmítnout Dnes
je již jasné i novým vlastníkům,
že tento krok byl správný a jediný možný". (Prodej bytů.)"Každý dům si vytvořil svou
samosprávu, skládají se na společné opravy, mnohé domy je již provádí"
2) V negativním
případě: na makro úrovni se rodí nějaká změna, má negativní
dopad na mikroúroveň, následuje neúspěšná snaha o řešení vzniklé
situace. Neúspěch není neúspěchem zastupitelstva (mikroúrovně),
ale je interpretován jako chyba nebo neschopnost řešit problémy na makroúrovni.
"(Změna na makroúrovni - restituce pozemku)....
protože podle schváleného územního plánu a po jednáních s ředitelem KB v
O. měla být na tomto místě zahájena výstavcba nové komerční
banky. Protože soud dosud v této restituční kauze nerozhodl (u soudu již 4
roky) dům stojí, chátrá a banka asi nebude." (Němec, s.13-14)
"Od roku 1990 očekává naše vláda, že dopraváci se
budou chovat tržně. Skutečnost je však jiná. Dopravce je soukromník a
ztráty pochopitelně hradit nebude. Obce nemají povinnost ze zákona a
hlavně nemají finance. Nedomyšlenost nahoře se krutě odráží u
nás dole a každý rok to vychází, protože každý rok se vezme obcím několik
miliónů. bráníme se. Starost o občana je prvořadou věcí
starosty a ten vlastně způsobí, že občan nebude
přepravován." (učitelka, s.6)
V jednom případě je změna na makroúrovni
hodnocena pozitivně a poukazuje na silnou zpětnou vazbu od mikro k
makroúrovni.
"Ministerstvo ŽP zvýšilo svůj tlak a jejich
zpřísnění se projevilo v omezení těžby i změně
prostoru k těžení. Nebude se dále odlesňovat a obec bude požadovat
určitou finanční satisfakci." (učitelka, s.9)
Uvedený případ popisuje jednu z mála situací, kdy se
obec snaží svojí aktivitou vyvolat změnu na makroúrovni (obec spolu s
ochranáři a posléze i s okresem vyvinula silný tlak na MŽP, aby
změnilo svůj přístup), ale ne vždy je snaha úspěšná.
"Úspěch koncertu se nese do širokého okolí.
Může se připravovat další vánoční koncert. I na okresním
úřadě, odboru kultury se nachází nějaké peníze na nejnutnější
opravy. (Následuje problém s krádežemi při koncertech.).... Začíná
objíždění nejrůznějších institucí. Svatou horou na Příbrami
a ředitelem okresní policie počínaje a návštěvou na Pražském
arcibiskupství u biskupa Škarvady konče...... Mezi slovy vyrozumím
pokárání:´chlapče nestrkej nos do věcí, do kterých ti nic není a i
kdyby to byla pravda, my ji nepřiznáme.´" (Starosta Brežněvsi,
s.6)
Další otázkou pro otevírání a uzavírání těchto dvou
světů.Z hlediska mikroúrovně je patrné obrácení se do sebe.Hraje
se na uzavřeném hřišti bez rozhledu kolem. Resp. bez rozhledu, který
nabízí makro úroveň. Ta je vnímána jako nutné zlo, s kterým se musí nějak vyžít. Neznamená to však, že by
zde neexistovala snaha po otevírání. Naopak. Ale otvírání mikrosvětů
se neděje po oficiální rovině danou administrativním
členěním země, ale
bokem, po vedlejších kanálech, kterými jsou družba se zahraničím,
různé nadregionální akce, vydávání a distribuce časopisů,
pořádání setkání mezinárodního významu apod. Tyto kanály jsou přitažlivější
tím, že poskytují lepší prostor pro vlastní iniciativu, zviditelnění, jsou neformální a mají příchuť
svátečnosti.
"Jako starostka obce jsem měla potřebu založit
dámský klub.Je na světě již 4. rok a přispívá k
příjemnostem obce. .....Má svou patronku herečku Danielu
Kolářovou, se kterou máme blízké přátelské vztahy. Klub Daniela
udržuje již tříletou spolupráci s
belgickým klubem v Achelu v Belgii. Vzájemné návštěvy,......." (učitelka,
s. 11)
"Není možné přejít další akce v obci
uskutečněné. Patří mezi ně setkání bývalých
příslušníků 52. PTP ... Úspěch je tak velký, že
překračuje hranice nejen kraje ale i státu." (Starosta
Brežněvsi, s.7)
"Navázali jsme přátelské kontakty s městem D.
v Bavorsku"
"....hledám možnost na odreagování. Touto možností se stává
vydávání měsíčníku --- listy. ... Tyto noviny, k nimž později
přibudou i dvě vydané ---ročenky se ocitají v kancelářích
okresního úřadu, u ředitelů různých firem a tak se mnoho
lidí dovídá o naši obci, o které vědělo pramálo." (Starosta
Brežněvsi, s.4-5)
V jednom případě je patrná i snaha o intervence
a průnik do velkého světa s cílem získat pomoc, která dokládá, že ne
vždy byly průniky úspěšné.
"Na urychlenou dostavbu této ostudy města jsme sháněli peníze, kde se dalo,
intervenovali s pomocí jiných na různých vlivných místech, jistý bývalý
místopředseda tehdejší vlády byl za tímto účelem v N.B. třikrát.
Vždy znovu se nechal povodit prostorami divadla, ......., na radnici se znovu
zapsal do vzpomínkové knihy hostů,.... Pokud nepočítám trojí písemné
věnování městu, nedala tato investice ani šesták a divadlo
vůčihledně chátrá dál." (Důchodce, s. 10)
V jednom případě se dokonce neoficiální
průniky do makrosvěta přetransformovaly do takové podoby, že
dosáhly oficiálního uznání.
" S těmito novinami, 1. ročenkou a pohledy,
které obec vydává, se chlubím i 28. února 1994 na půdě českého
parlamentu, kdy z rukou pana předsedy Uhdeho přebírám znak a prapor
pro naši obec" (Starosta Brežněvsi, s.5)
Z hlediska času, časového řazení a
chronologického popisu starostování je jasným odpichovým bodem období od 17.
listopadu 1989 do prvních komunálních
voleb. Změny odehrávající se v tomto období jsou povětšinou
umisťovány na biografickou úroveň. Autoři pomocí těchto
změn zpětně rekonstruují svoji vlastní biografickou historii a
poté co se stali starosty, tak i počátky historie obecního úřadu.
Vytváří zde zase seriál změn, ve kterém jsou změny popsány v
pořadí, které zpodobuje reálný čas. V následujícím období se čas ztrácí a dále se
setkáváme jen s problémovou orientací, kde čas a pořadí událostí
nehrají žádnou roli.
Co se týče času, lze změny ještě
rozdělit podle toho, jak jsou rozloženy co do trvání v čase. Buď
je můžeme vidět jako dlouhodobou změnu-proces
("politický vývoj po listopadu 89
jsem sledoval s rezervou a do soukolí tehdejšího OF jsem byl vtahován
postupně...."," .....dlouho se totiž pánové nemohli smířit
s tím, že vládne ženská.....nakonec jsem byla díky velké stavbě -
plynofikaci vzata na milost i v hospodě"), nebo jako změnu-událost
(zvolení starostou, 17. listopad 89,
první den ve funkci). Změnu-událost je vždy součástí procesu, ale
v samotném vyprávění se vztahuje ke konkrétnímu časovému okamžiku.
Velice často dochází v textech ke kombinaci obou typů změn a
zároveň k přechodu z jedné úrovně na druhou. Změny-události
na úrovni státu se postupně transformují do změn-událostí na lokální
úrovni (17. listopad 89 - vývoj před
prvními komunálními volbami a vznik stran - volby). A v případě
starosty dochází i ke změně události na biografické úrovni (zvolení starostou v komunálních volbách).
Model, kdy změna-proces na státní úrovni
přechází ve změnu-proces na úrovni lokální, je velice častý. ( na počátku stojí státní autobusová
doprava - nástup tržních podmínek, změna politiky - snaha o transformaci -
ztrátovost privátních dopravců - omezování dopravy - postupně
přestali jezdit autobusy)
Naší snahou bude na pěti
pamětech starostů a zastupitelů prokázat dynamiku procesu
změn, které ovlivnily utváření sociálních sítí představitelů
samosprávy a státní správy na lokální úrovni v letech 1990-1994. Proces
popisujeme za užití schématu my-oni a proměny jeho struktury v čase.
Od charakteru této proměny odvozujeme úspěšnost strategie řešení
konkrétních problémů vyplývajících z výkonů funkce, a potažmo
následnou úspěšnost politické kariéry jednotlivých leadrů.
Konkrétně jsme analyzovali pět pamětí, výpověď jednoho
tajemníka a čtyř starostů (z toho jedné ženy). Pracovně
byli nazváni "tajemník, Němec, učitelka, Starosta
Brežněvsi, důchodce".
Naši metodu a následná východiska
opřená o ní inspirovaly tyto zdroje: Baumanova (1996) teoretická koncepce
my-oni, Gennepova (1997) koncepce přechodových rituálů,
Šrubařovy pracovní teze o sociálním časoprostoru starostování a teorie
"sjednaného přechodu" (název byl prosazen E. Violou a D.
Sharem), kterou detailně popisuje Dvořáková, Kunc (1994). Graficky je
způsob našeho uvažování přehledně znázorněn v příloze
č.2.
Podle Zygmunta Baumana (1996:41-56)
znamená MY skupinu k níž patřím, dění v ní dobře rozumím. Proto
je MY přirozeným prostředím, kde se cítím bezpečný a jistý a
dostává se mi opory. ONI jsou skupinou k níž nemohu nebo nechci náležet.
Představa o této skupině je vágní a útržkovitá, podezřívám ji z
nevypočitatelnosti či dokonce z jednání proti mým (naším)
zájmům. MY a ONI lze též vymezit pojmy in-group a out-group, jež jsou
navzájem antagonistické. Poznamenejme jen, že musí být nějaké
"vně", abychom "uvnitř" uměli náležitě
ocenit. MY může být komunitou s kontaktem "tváří v
tvář", či komunitou imaginární (třída, pohlaví, národ),
kterou je třeba "vyrobit", protože postrádá stmelující intimní
kontakt (ve smyslu, že takovéto velké skupiny podléhají mocným odstředivým
tendencím a jsou konstrukcemi -v Gellnerově pojetí-, které formují realitu
a mohou jí tak vtisknout i emocionální ráz).
Baumanův statický popis MY a
ONI implicitně předpokládá jasně vymezené skupiny, které
eventuelně mohou absorbovat cizince či vypuzovat obětní beránky
nebo heretiky. Nicméně identita členů (ne-členů) MY je
všem zainteresovaným aktérům srozumitelná, resp. znají "definici
situace" a pravidla hry, která zřetelně dělí ty uvnitř
od těch venku.
V situacích dramatického
přechodu se ukazuje statická definice MY a ONI jako nepostačující. Je
nutné zaujmout procesuální stanovisko, které připustí, že může dojít
k významné proměně MY a ONI, aby se po transformaci znovu aktéři
etablovali v relativně statickém světě drobných šarvátek a
předvídatelných konfliktů s kverulanty skupinové identity.
Arnold van Gennep (1997,
původně 1909) prokázal na rituálech "přírodních
národů" a starších evropských obřadech, význam a smysl
"rituálů přechodu". Rituály přechodu se odehrávají v
těchto sekvencích: odloučení, pomezí a přijetí (neboli
sloučení). Aktéři vědomě postulují hranice mezi MY a ONI a
vědomi si důležitosti a obtíží přechodu k novému MY vytváří
(ne vždy rovnoměrně zastoupené) sekvence rituálu. Přechodové
rituály umožnují jedinci snažší přechod z jednoho stavu do druhého,
zmírňují dezorientaci a přechod tlumí. Situace, kdy se hroutí
původní MY a nastoluje MY nové, vede ke stresům, odcizení,
napětí a nejistotě. Rituály přechodu takovým pocitům
ulevují navozením dramatických stavů. Přechodové rituály mají
primárně sociokulturní charakter, i když zahrnují i posvátno, které je
alternativní hodnotou v situaci vzájemnosti. Jev meze je navíc i jevem
fyzikálním, biologickým, kosmickým, v jejichž přirozenosti je, aby dva
pohyby opačnými směry odděloval nějaký mrtvý bod.
Samo pomezí (čili
nejfluentnější fáze přechodového rituálu) se otevírá a uzavírá ve
smyslu Šrubařovy sémantiky návratu týkající se expanze sociálního
časoprostoru transformace, jež současně vytváří kontrapohyb
uzavření. Průběh pomezní sekvence svou nevypočitatelností
významně ovlivňuje úspěšnost přechodu. Dvořáková, Kunc
(1994) se zmiňují o sjednávaných přechodech. Tyto přechody se
jeví jako nejefektivnější, co do obsahu přeměny i rytmu, i jako
nejdemokratičtější, protože je spolu sjednávají představitelé
odstupujícího řádu a toho, který dosud neexistuje. Poskytnutí záruk,
či dokonce přizvání bývalých nomenklatur k moci, snižuje nejistotu a
nepředvídatelnost systému a tudíž redukuje požadavek pořádku, který
otevírá cestu autoritářství. Aktéři, kteří jsou schopni se
podílet na takovémto typu vyjednávání tak redukují komplexnost systému a
získávají čas na vypiplávání demokratických mechanismů.
Situace přerodového procesu,
kdy se dramaticky redefinuje MY a ONI, je sekvenčně rámována rituálem
přechodu. V první fázi - odlučovací- zřetelně vyvstává
hranice mezi MY a ONI, skupiny ve vzájemném antagonismu postulují svá
vyhraněná stanoviska. Tato fáze, stejně jako fáze třetí (tedy
poslední) je situací víceméně statickou, kterou tak dobře
charakterizují rysy Baumanova popisu MY a ONI. První fázi lze přirovnat ke
klidu před bouří.
Ve druhé, nejdynamičtější
fázi -pomezní- dochází k otevření hranice mezi MY a ONI, k
informačnímu toku mezi oběma skupinami a hledání potenciálních
partnerů k redukci chaosu. Otázku po příčině takového
přerodového stavu, který může radikálně měnit definice
vlastní a cizí skupiny, odkazujeme k pátrání po příčinách
nepředvídatelných jevů, či směru chování vysoce
komplikovaného systému v situaci chaosu.
Proces však přesto vykazuje
určité rysy strukturovanosti. V každé skupině existují
potenciálně nespokojení lidé, kteří v situaci propustné hranice
zvažují a přehodnocují své strategie jednání. V případě
naleptání konzistence ONI, se v takové situaci vydělí partneři
ochotní spolupracovat s MY, případně se přidají na stranu MY.
Skupina ONI se tak štěpí na ONI-staří a ONI-noví. Ve třetí,
stabilizující se fázi -přijetí- se nově konstituuje a uzavírá hranice
mezi novými MY a ONI. MY absorbovali ONI-nové, a těmi posíleni, jsou
schopni vytvářet dominantní a úspěšné strategie řešení
problémů.
Nové skupiny MY a ONI znovu
získávají charakter stabilních a předvídatelně se chovajících
světů s nově vymezeným antagonismem.
Tuto situaci lze zpětně
pozorovat i z pozice člena MY, jestliže člen patří k MY-starým,
pak definuje MY-nové, kteří participují aktivně na strategiích ONI,
jako zrádce.
Analýza pamětí prokázala, že
liberální expanze a otevření manévrovacího prostoru pro strategie
řešení problémů je pro starosty (či zastupitele) uzavřena
poznáním "možného a dosažitelného", tj. mantinelů úspěchu.
Schopnost konkrétních osob redukovat komplexitu situace a nalézt správné a
vhodné strategické parnery pro řešení konkrétních úkolů obce (volební
úspěch, plynofikace, rekonstrukce objektů, získávání finančních
prostředků, atd.) úzce závisí na schopnosti vnímat plastiticitu
světů MY a ONI. Toto plastické vidění umožňuje precizní
směrování toků komnikace, nalézání spojenců ve světě
ONI a spolupráci s nimi a eventuelní zahrnutí jich do světa MY.
Následně jsou takoví zastupitelé úspěšní při výkonu své funkce
ve volebním období. Na příkladu dvou zastupitelů z našich pamětí
(konkrétně tajemníka a učitelky), můžeme vidět, jak se
jejich schopnost nalézt vhodné spolupracovníky ze světa ONI odrazila v
jejich volebním úspěchu pro další období, na rozdíl od zbývajících tří
zastupitelů (Němec, Starosta Brežněvsi, důchodce).
Sjednaný přechod je považován
za nejvhodnější podhoubí pro rozvinutí demokracie. Můžeme říci,
že naši úspěšní aktéři použili tuto strategii v pomezní situaci,
neboť byli schopni vyjednávat a dohodnout se s představiteli minulého
režimu, dokázali sjednat přijetelná pravidla hry se zainteresovanými
aktéry. Komunikační otevřeností, v tomto případě
otevřením hranice MY směrem k ONI (rozvolnění sociálních sítí
umožnilo přeskupení jednajících osob při současném
zabránění jejich totálnímu rozkladu a atomizaci aktérů), byl sjednán
řád v nepřehledné situaci. Situace, kdy se osoby schopné užít
potenciálních demokratických strategií, prokázaly jako nejúspěšnější
leadři nás může naplnit optimismem, že by se v budoucnosti mohla tato
strategie jednání prosadit jako dominantní způsob řešení
problémů a přispěla by tak k vytvoření funkční
občanské společnosti na lokální úrovni.
Pro ilustraci nyní uvedeme z každé
paměti příklad dramatického střetu v oblasti pomezí s pohybem
hranic mezi MY a ONI. Největší dramatické střety, kde dochází k
posunutí, prolínání světů, se odehrávají v době vzniku OF, tj.
okamžiku nového ustavení sil mezi politickými aktéry. Příklady
příblíží metodu a způsob zpracování textu pamětí, který následně
vedl k hypotézám výše uvedeným v textu.
Příklad
č.1 vybraný z paměti tajemníka: Ustavení OF
Tajemník
píše, že na první schůzi OF všichni snili o ráji, všichni měli stejný
názor a byli přátelé (jasné vymezení MY). Předznamenává, že je čeká normální život, tvrdá práce a
realita (anticipace nutnosti otevřít pomezí a absorbovat část
ONI).
Na
opakované schůzi OF se on osobně znal se dvěma členy výboru
(vymezení MY), neznal asi 15
organizátorů OF (v tomto okamžiku jsou tito lidé ONI, čím více
tajemník do OF vrůstal, tím více se tito lidé stávali MY). Tajemník se znal jen se sousedy a s
rodinami, s nimiž se přátelila manželka (tajemník se do města
přiženil), ostatní lidé ve městě mu byli ne-známí (tedy
zatím ONI, poté co přijme veřejnou funkci se pochopitelně okruh
známých rozšíří). Byl aktivní v OF v
zaměstnání (MY), nikoliv v OF ve
městě (ONI), nicméně
někdo z členů městského OF znal tajemníka z jeho
působení v OF zaměstnaneckém, a tak ho přivedl mezi členy
městského OF (městské OF - ONI se stává MY). Tajemník dokonce organizuje schůzky výboru OF poté ve svém
bytě.
Při
rekonstrukci NV stojí nestraníci a OF proti komunistům (ONI).
Nicméně novým předsedou NV je
komunista a tajemník o něm říká, že je dobrý ekonom (to znamená,
že část ONI byla absorbována do MY, tento komunista patří mezi
ONI-noví). Ve volbách stojí koalice 4
stran (seskupení) (MY) proti KSČ
(ta jako politický subjekt je jednoznačně ONI). Koalice se také začíná
vnitřně členit: lidovci x OF. Nicméně z čistě
pragmatických důvodů se část OF prohlásí být Moravany, aby
získaly hlasy voličů (to znamená, že OF přejala část
strategie ONI, protože někteří komunističtí voliči byli
nakloněni ideji moravanství). Poslední dělení mezi MY a ONI a tedy
závěrečná stabilizace poměrů probíhá v rovině
dělení mezi těmi, kteří v zastupitelstvu vytrvali, nebo z
něj odešli (například z časových důvodů).
Příklad č.2 z
paměti Němce: Neúspěšný a sám
Starosta vstoupil v roce 1968 do Československé
strany lidové (v době Pražského jara byli a zůstali
komunisté ONI a ČSL jeho MY). V roce
1989 zakládal OF a v roce 1990 neúspěšně kandidoval do Federálního
shromáždění za KDU-ČSL (velká politika na celorepublikové úrovni
se díky tomuto neúspěchu stala ONI). "Němec"
byl předsedou místní organizace KDU-ČSL ve městě. Protože
měl pocit, že při výkonu funkce předsedy strany a starosty
dochází ke střetu zájmů, vzdal se předsednictví a zůstal
pouze řadovým členem KDU-ČSL (vyšší post ve straně se
stává ONI, stejně jako nové vedení strany místní organizace). Míní, že udělal politickou chybu,
vedení strany jej začalo kritizovat a jeho pozice se výrazně
oslabila. V roce 1993 z KDU-ČSL vystoupil (mateřská strana je
ONI). Jako starosta-nestraník neměl
oporu v žádné politické straně (nenachází spojence ani v jiných
stranách, např. ODS, pociťuje zradu). V komunálních volbách v listopadu 1994 nekandiduje, protože mu žádná
strana nenabídla místo na kandidátce. Tvrdí však, že je mezi občany
oblíben a na výkon funkce by stačil (cítí se osamělý, bez
podpory, jeho politická kariéra končí neúspěchem v dichotomii JÁ +
občané, kteří mě mají rádi versus ONI).
Příklad
č.3 z paměti učitelky: Ekologické vytápění
Starostka
obce vzala na sebe riziko, jak sehnat finanční prostředky na
plynofikaci obce (starostka - "ženská" stojí proti
zastupitelstvu a občanům: ONI). Nejdříve
zadala anketu občanům, kteří vyslovili souhlas s plynofikací
obce, a tím získala podporu zastupitelstva pro svůj projekt (starostka
z původních ONI získává spojence). Po
půl roce se jí podařilo získat půjčku od ČS,
finančně jí dotacemi pomohl okres a Státní fond životního
prostředí skrze lobbying (našla vhodné spojence pro projekt MY).
Příklad
č.4 z paměti starosty Brežněvse: Kauza kostel
V
Brežněvsi bylo nutno opravit zchátralý kostel a klášter, který byl vrácen
katolické církvi. Radnice se rozhodla pořádat v kostele varhanní koncerty
a z jejich výtěžku financovat rekonstrukci objektů (v
této situaci považuje radnice kostel s klášterem za objekty spadající pod její
kompetenci, a tudíž MY). Farář
kostela nebyl požádán o svolení k pořádání koncertu a cítí se
dotčený. Radnice organizuje brigádníky na úklid kostela (začíná
spor mezi radnicí a církví o nadvládu nad kostelem, vyhraňuje se MY a
ONI). Varhanní koncerty jsou úspěšné
a lukrativní. Paní kostelnice nechce nikoho pouštět do kostela, objevují
se fámy, že někdo při koncertech pořádaných obecním úřadem
rozkrádá církevní majetek (pokračuje boj mezi MY, tj. radnicí a ONI,
tj. sympatizanty církve).
Starosta
navštěvuje okresní policii a končí návštěvou Pražského
arcibiskupství u biskupa Š., kde je pokárán (biskupa z Prahy vnímá
starosta jednoznačně jako představitele ONI, kteří mu
znemožňují rozvinout projekt koncertů). Zcela opačně vnímá setkání s litoměřickým biskupem,
který přijede do Brežněvse na II. setkání PTP-černých
baronů (s tímto představitelem katolické církve si starosta velmi
rozumí, považuje jej za člena MY, biskup v Brežněvsi pobýval jako
černý baron, je součástí historického kontextu obce). Starosta se nevzdává a prostřednictvím
sazkové soutěže se pokouší obstarat finanční prostředky na
opravu kláštera, protože se domnívá, že by to mohl být jednou lukrativní
rekreační objekt (starosta dále bojuje o to, aby jednou klášter spadal
do kompetence MY, tedy obce, potažmo radnice).
Příklad
č.5 z paměti důchodce: Kauza nemocnice
Starosta
viděl jako jeden z prvořadých problémů města privatizaci
nemocnice, bylo třeba získat podporu zastupitelstva (tedy
posílit MY). Privatizační projekt
byl drahý a riskantní pro městský rozpočet. Starosta získal na svou
stranu jen poradce v oblasti zdravotnictví, kteří tvrdili, že pokud
nemocnice zůstane dál majetkem státu postihne ji neblahý osud
zanedbávaných malých lokálních nemocnic, jež se kvalitou péče nemohou s okresními nemocnicemi (starosta získal
na svou stranu jen nezávislé experty, o nutnosti privatizace
nepřesvědčil ani občany ani zastupitele, kteří v této
kauze pro něj zůstali ONI. Navíc se ostře vymezil proti
okresnímu městu - ONI, které už v minulosti přerostlo svým významem
ve středověku vzkvétající město, kterému nyní starostoval
Němec. Antagonismus MY (malé, kdysi významné město) versus ONI
(okresní město) získává i historickou dimenzi).
Na první pohled je zřejmé, že
analýzy provedené oběma týmy
potvrzují velmi dobře hypotézy
grantového úkolu týkající
se přerodových procesů (Kandert, Kabele, Ryšavý, 1996), podle níž "aktéři
makrosvětů uvažují a chovají se
jako nadřazení aktérů mikrosvěta, zatímco aktéři
mikrosvětů uvažují o
makrosvětě v pojmech "my" a "oni", které
zpravidla mobilizují resistenci oslabující vztah nadřízenosti-podřízenosti." Sémantika návratu k
otevřené společnosti, o niž
uvažuje Šrubař, tvoří ve vyprávění starostů všední pozadí místního dění potvrzované
okázalými svátečními akcemi
pronikání do "velkého světa". Vcelku je však připisováno hlavně a
paradoxně diskursu a podnikání
makrosvěta. Paradoxně proto, že slouží k tomu, aby protagonisté makrosvěta - ONI - a jimi
iniciované změny zasahující místní
světy, byli usvědčováni z nedůslednosti, neodbornosti, arogance a
"korumpovanosti". Tato usvědčení protagonistů otevřenosti z praktik "uzavřené
společnosti" legitimuje
mikrosvětské uzavírání před vlivy makrosvěta - před zásahy centrálních institucí
stejně jako prosakování rizikových
civilizačních procesů charakteristických pro velkoměstské aglomerace do
maloměstského či vesnického dění. Antiutopismus popisovaná Šrubařem je tu nejen výrazem sémantiky návratu, ale také přerodové
deziluze a zejména silného
obranářského (proti vlivům shora) a budovatelského (investice do infrastruktury v nepsané
soutěži bývalými ještě
socialistickými radnicemi) pragmatismu.
Perspektiva
prvního a druhého týmu (změny&nezměny; MY&ONI) byly citlivé pro odlišné formy
zprostředkování proměn, a
proto také poukazují na odlišnou povahu
transakčních nákladů vznikajících při transformaci.
Proti jen svou makrosvětskou situovaností
zřetelnému ONI stojí proměnlivé konkrétní MY nabývající hodnot
standardních skupin mluvčího
(rodiny, radnice, obce, okresu). Vztahy mezi
ONI a MY jsou tu podávané jako vztahy mezi neschopným či všehoschopným principálem a agentem
odkázaným na sebe sama. MY v mnoha
případech se však jeví především jako strana líčeného sporu či střetu s
ONI. Pak se vztahy MY a ONI spolu s
vývojem líčeného dramatického děje rychle mohou
proměňovat stejně jako
jejich situační výhody a hranice. Transakční náklady výrazně závisí na vyjednávacích
schopnostech a negociační síle
protivnických stran.
Předkládaná
studie nevyvrací ani nepotvrzuje Šrubařoviy hypotézy, spíše je
doplňuje. Dokládá, že časová,
prostorová a societální dimenze je klíčová pro pochopení transformace jako pole jednání
individuálních i kolektivních osob, ale
také ukazuje na jejich spečenost dovolující o nich hovořit odděleně jen v
abstraktním vědeckém diskursu.
Doplnění se týká především výše popsané dynamiky mikro- a mezo-sociálního zprostředkování mezi
transformací jednotlivců a celých
společností.
1.
Bauman, Z.: Myslet sociologicky, Slon, Praha 1996.
2.
Dvořáková, D. - Kunc,J.: O přechodech k
demokracii, Slon, Praha 1994.
3.
Gellner, A. (1984): Tractatus sociologico-philosophicus. In" Brown, S. (ed.): Objectivity
and Cultural Change. Cambridge, p.
247-259.
4.
Gennep, A.: Přechodové rituály, NLN, Praha 1996.
5.
Kabele, J. (1994a): Mýtus, realita a transformace. Sociologický časopis, 30(1), p. 21-35.
6.
Kandert, J., Kabele, J. a Ryšavý, D. (1995): Přerodové procesy. Praha, GA ČR
č. 403/97/O971.
7.
Kabele, J. (1995): Přerody: principy
sociálního konstruování. Praha:
Institut sociologických studií, FSV UK,
Karlova Universita (habilitační práce), s. 674.
8.
Kandert, J., Kabele, J. a Ryšavý, D. (1995):
Přerodové procesy. Praha, GA ČR č. 403/97/O971.
9.
Popper, K. (1950): The Open Society and Its
Enemies.Princeton: Princeton Univ. Press.
10.Sorokin,
P.A., Merton, R.K. (1937): Social Time:
A Methodological and Functional Analysis. American Journal of Sociology, 42, p. 615-629.
11.Šrubař,
I. (1996): PhenopmenologicalAnalysis and its Contemporary Significance - Alfred SAchutz Memorial Lecture. (rukopis).
12.Vajdová,
Z. (1966). Sociální sítě v lokálním politickém systému. Praha, GA AV
ČR č.A8028703.
Změny&nezměny
- soupis
Výchozí stav změny |
Povaha změny (co se odehrálo) |
Konečný stav změny |
Typ změny (úroveň, proces či událost) |
Poznámka |
za
socialismu lidé pracovali ve státním sektoru a "měli své
jisté" |
transformace
celé společnosti |
nástup
kapitalismu- vyžaduje odpovědnost |
zm.
na rovině státu a její přenos na lidi ve vesnici proces |
přesun
v rámci úrovní |
původně
učitelka - pracovala s dětmi 3 |
postupný
vývoj lokální politické scény po revoluci |
zvolená
starostkou - práce s dospělými |
kontinuita
na osobní úrovni v rámci změny
na úrovni státu a obce (celé společnosti) proces |
Kontinuita
živ, stylu v rámci změn makro i mikro |
v
obci panuje naprostá důvera ve starostu 3 |
anonymy,
občasné narušení postoje vůči starostovi |
stále
to samé |
vztah
osobní a obecní úrovně, kontinuální vývoj proces |
obč.
výpadek v kont. |
zvolení
starostou v komunálních volbách 3 |
seznamování
se s prací starosty a postupné zapracovávání se |
spousta
nových zkušeností - (jako ekonom, právník,..) |
problémy
na obecní rovině proces |
získávání
nových živ. zkušeností |
starosta
ženská, z toho je patzrné opovržení u mužské části populace 4+8 |
dobře
řešené problémy aviditelné
výslrdky |
uznání
I v hospodě u mužů |
opět
vztah osobní a obecní roviny proces |
absolv.,
překonání, dokonání probl., úspěch v práci a v jednání s ldimi,
pochválí se |
stát
vede plynovod okolo vesnice 4 |
starostka
přesvědčuje zastupitele a občany o užitečnosti
plynofikace, boj za dobrou věc |
začátek
plynofikace obci, |
indukované
změny v obci proces
zakončen událostí |
změny
v jejich okolí umožnily změny ve
vsi vyvolané starostkou |
v
obci nejsou peníze na plynovod 4 |
boj
s úřady, ČS, plynaárnou, atd. o získání peněz a
úvěrů |
získány peníze
na dokončení |
zm.
na obecní úrovni, komplikace díky makro (vyšším úrovním) proces |
lidé
remcají, nelíbí se jim rozkopaná obec |
topení
uhlím v celé vsi, neekologické 6 |
plynofikace |
topení
plynem, ekologický přístup |
změny
v obci proces |
jednou
ranou dvě mouchy řešení
čistého vzduchu a uklaádání odpadů |
v
rámci zm. ve společnosti staré zák. pozadu za realitou 5 |
ukvapený
legislativní proces |
nové
zák předchází realitu |
změna státu (zákonů) a
nezměna státu (státní správy) |
stále mimo realitu |
v
obci špatná nevyhovující skládka 5 |
stále
nejsou peníze na nic, ani na skládku |
proto
nakonec zůstalo jen u příprav |
přes
snahu nevyšla plánovaná změna na rovině obce proces |
okolí
může za vše, hlavně za neúspěch, špatné podmínky |
celá obec má práci v JZD 6 |
implicitní
změna režimu, podmínek, postihla i státní podniky |
rozpad
JZD a následná nezaměstnanost ( návštěvy prac. úřadu) |
indukovaná
změna na obecní rovině, (vyšlo to z makro) proces |
opět
příčina ve státu |
v
obci jezdí autobusy státní 6 |
nástup
tržních podmínek a následná
ztrátovost linek (státních i soukromých) |
boj
se soukr. dopravci vyvrcholil zastavením dopravy |
indukovaná
zm. v obci (makro
ovlivnuje mikro) |
nedomyšlenost
provedená nahoře je vidět dole |
práce
starosty byla zpočátku
radostí 8 |
objevuje
se problém doprovázející veškerou činnost = peníze |
práce
starosty se stává nervákem |
změna
na osobní rovině vyvolaná zm. výše proces |
Změna
podmínek pro práci se odráží v postoji a přístupu starosty |
za
socialismu poklidná obec s dobrym soužití m8 |
změna
společneských podmínek nástup trhu a soukr. vlastn. |
objevuje
se nenávist a závist |
změna
makropodmínek ovlivnuje obecní rovinu (obec a lidi) proces |
proces
jdoucí napříč vším |
8-9 u
obce přírodní poklad nadregionálního významu - biokoridor |
obec
se ve jménu ochrany životního prostř. spojila s makrosvětem v boji
proti lomu |
práce
lomu zastaveny - dosaženo cíle |
změna
vztahu makro-mikro úrovně proces |
průnik
do velkého světa a získání respektu, zde mikro ovlivňuje makro,
bujují na 1 straně |
lokální
nicka, obec o které nikdo nic neví |
postupně
vychází zpravodaj a je založen dámský klub |
zvýšení
informovanosti a průnik do okolí |
změna
vztahu obec-makrosvět proces,
zpětná reflexe |
průnik
do velkého světa |
Výchozí
bod změny |
Povaha
změny, (co se odehrálo) |
Konečný
stav |
Typ
změny (úroveň, proces, či událost) |
Poznámka |
apolitičnost
starosty |
rok
1968 |
vstup
do ČSL |
biografická
zm. |
budování
nové dem. spol. (práce v podniku) |
členství
ČSL |
prověrky
v 70. letech |
členství
v ČSL |
biografická
nezměna |
kontinuita,
umožněno mu pracovat dále, získání cenných zkuš. pro další práci jako bud.
starost. |
starosta
stojí na okraji spol. dění |
17.11.1989 |
zakládá
OF, organizace revol. změn, angažovanost, kandidatura do FS |
biografická
změna, indukovaná z makra na mikro |
starosta
o sobě |
starostův
neúspěch při volbách do FS |
obecní
volby |
stal
se starostou starostou |
biograf.
zm., volby induk. zm. z makra k mikru |
starosta
o sobě |
zastupitelstvo
v plném počtu |
odchod
někt. členů |
zast.
se zmenšilo |
obecní
zm. |
z
důvodu neslučit. fcí, odchodu na jiná místa |
|
|
|
jen
popis prostředí, z kt. změny vycházely |
složení
zastup. z intelekt., pravicová oprientace, zapálení pro věc |
|
každodenní
práce |
|
jen
popis prostředí, z kt. změny vycházely, proces induk. zm, kt. měly dopad na
obecní zm. |
nedostatek
legislativy, malé zkušennosti (pol. univerzita z poslechu RFE) |
zastupitelstvo
bez stranických zájmů v zast. |
pol.
hašteření na státní úrovni |
stranickost
i v zastupitelstvu |
induk.
zm.makro k mikro, obecní zm. |
|
majetek
ve vlast. obce |
privatizace
a prodej obec. majetku |
vznik
soukromých provozoven a zdrav zařízení |
induk
zm. makro k mikro, obec, zm. |
(fin.
spoluúčast na vzniku oč. ordinace, spor: veřejný X soukr. zájem) |
majetek
ve vl. státu nebo obce |
privatizace
Okr. priv. kom. |
zrušení
důl. provozoven (čistírna oděvů) |
induk.
zm. makro (okres) k mikro, obec. zm. |
za
všechno může starosta, i když o tom nerozhoduje, malé pravomoci |
starosta
předsedou místní KDU-ČSL |
vzdání
se fce. |
řadový
člen, ztráta kontaktu, podpory |
biografická
zm. (s dopadem na fungování zast.) |
chápáno
jako pol. slabost, výzva k pol. zápasu |
řadový
člen KDU |
sílící
nátlak a obviňování |
vystoupení
z KDU |
biografická
zm. (s dopadem na fungování zast.) |
nelehké
postavení nezávislého, když všicni jsou v zast, za něj. stranu |
nestranickost |
s
postupem času |
rivalita
mezi ODS a KDU |
obecní
zm. |
|
starý
soc. řád |
během
prvního vol. období |
základy
nového pol.-ek. řádu |
směřování
všech obcí vyvolaných změn |
reorganizace
všeho |
rozpočet
37 mil |
úspěšné
hospod. |
rozp.
na konci 127 mil. |
obecní
zm. |
|
majetek
ve vlastnictví obce |
restituce |
navrácení
nemovitostí |
induk
zm. makro k mikro, obecní zm. |
snaha
obce vyhovět všem restitučním nárokům |
šikovná
politika |
rozvoj
podnikání |
vstup
spol. na městskou půdu |
obec.
zm. |
|
jednotlivé
obce |
sdružení
obcí |
výměna
zkušeností |
náznak
vazby od mikro k makro |
diskutabilní
prav. tohoto sdruž., nesplnilo očekávání, obec je sdruž stejně nadřazena |
uzavřenost
obce okolnímu světu |
družba
v Bavorsku |
otevření
se světu |
obec.
zm. |
neformální
kanály jak se dostat s izolace |
|
starostování |
osobně:
rozšíření obzorů |
biografická
zm. |
|
Výchozí bod změny |
Povaha změny, (co
se odehrálo) |
Konečný stav |
Typ změny (úroveň,
proces, či událost) |
Poznámka |
socialistický
pořádek |
první vol. obd. |
vybudování nového,
svobodného pořádku |
proces
charakterizující první vol období |
záměr |
v obci se nic
neděje |
17.11.1989 |
založení OF |
induk zm. makro k
mikro, obec. zm. |
euforie, nadšení
atd |
starý posl. sbor |
rekonstrukce sboru |
nový posl. sbor |
obec. zm. |
komunisté v
menšině |
v obci existuje
zatím jen OF |
blížící se volby |
vznik stran, ale
utvoření spol. koalice, resp dvou (lidovci a zbytek) |
induk. zm., obecní
zm. |
(zelení,
lidovci,soc. dem.) přesto spol. schůze, boj proti KSČ |
lidéna radnici bez
zkušeností |
horečná práce na
radnici |
získání přehledu |
obecní zm. |
|
soukromý sektor
neexistuje |
podpora podnikání |
soukromý sektor se
rodí |
induk. zm., makro k mikro, obecní zm. |
případ neúspěchu u
benz. pumpy |
poslanci vstupují
do zastup. jako dvě koalice |
fungování radnice |
stále apolitičnost |
obecní nezměna |
místní rozhodování
nepotřebuje politický kontext |
staré způsoby
úředničení |
nákup počítače |
zlepšení práce |
obecní zm. |
(nyní již 12) |
existence pol.
stran v obci |
rozpad OF, ukon.
činnosti socdem., zelení, moravané |
starosta k ODS,
ostatní nezávislí |
obecní zm. |
dokonalá
apolotičnost |
integrované obce |
odtržení menší
obce |
samostatné
subjekty |
indukovaná (viz
poznámka) obecní zm. |
voleb. zákon
neumožňoval volit vlastní zástupce |
samostatné
subjekty po odtržení menší obce |
reintegrace |
Euroregion 2020,
spol. kanal, plán územního rozvoje |
obec. zm. |
|
objekty ve vl.
města |
podpora podnikání |
pronájem zim.
stad. |
induk. zm, obecní
zm. |
úspěšné zbavení se
finanční zátěže |
převedení bytů na
obec |
prodec bytů |
úspěšné převedení
bytů do soukr. |
induk zm makro k
mikro, obecní zm. |
|
OÚ sám pro sebe |
celé volební odobí |
OÚ pro lidi |
proces obecních
změn |
změna přístupu |
samostatná
obec(leden 1976) |
integrace obce |
konec
samostatnosti |
|
rudá obec před
listopadem |
17.11.1989 |
šok, vznik OF |
|
starosta: kritika
KSČ |
kontinuita |
starosta: kritika
KSČ, stále poslanec |
|
revoluce |
odmítání všeho
dobrého starého |
odstoupení
funkcion. |
|
před volbami |
vznik stran, volby |
po volbách, stal
se starostou |
|
|
udržet klid a
pořádek |
|
|
staré zákony |
horečnatý leg.
proces |
nové zákony |
příčina neúspěchů |
nové
zastupitelstvo, euforie |
musí začít
pracovat, řešení problémů |
odstupování nebo
neúčast |
práce se lišila od
představ, byla náročnější |
euforie |
vlastní problémy,
otrávení |
totální apatie |
|
polistopadové
strany OF, KSČ |
polarizace na
polit. scéně na celostátní úrovni |
vznik ODS |
výsledek: starosta
kůl v plotě |
nefungování
místostarosty |
hádka |
def. ztráta podpory
OF |
onec odmítání
všeho starého spojené s KSČ |
obviňování ze
strany ODS |
konflikt s okresní
ODS |
snaha o
konfrontaci |
|
znechucení z práce |
vydávání časopisu |
pocit uspokojení,
informovanost |
|
cenzura kritiky
časopisu |
konflikt s ODS |
vznik zpravodaje
ODS |
zpravodaj ODS
nefunguje, pocit vítězství |
kraj světa |
dekorování napůdě
parlamentu |
uznání obce,
průnik do vekého světa |
|
|
rozvoz křížů |
|
přerušení a
navázání kontinuity (komunistické a předválečné) |
kostel, klášter,
kaple |
snaha rekonstrukce |
oprava kaple,
sbírání peněz na další opravy pomocí koncertů |
úspěch koncertů i
v oklolí, otevření světu, peníze i z okresu |
kraj světa |
navštěva u biskupa
Škarvady |
průnik do vekého světa |
osobní kontakty,
užitečné pro vesnici, zviditelnění |
kraj světa |
setkání černých
baronů |
průnik do vekého světa |
osobní kontakty,
užitečné pro vesnici, zviditelnění |
shánění peněz na
opravu kostela |
opakované podání
žádost k nadacím |
peníze nejsou |
spolupráce s
Okr.Ú, nezměna, peníze získala nakonec přímo církev |
snaha získat
finance |
budování rekr.
objektů |
nic |
jenom plány |
kraj světa |
setkání PTP |
uznání obce,
průnik do vekého světa |
celosvětový
úspěch, kontakty do USA a Vatikánu (Korbel) |
|
další setk. PTP |
nezájem obce |
cizinci jsou po
40. letech pomáhat |
kamenolom
uprostřed obce |
čtyři roky jednání |
jako jediná obec
si vymohla smlouvu zajišť. peníze |
|
důl. jednání s
lomem |
|
totální nezájem
zastupitelů |
nezměna od počátku
apatie |
konec voleb.
období |
vytváření
kandidátek |
samostatná
kandidatura starosty |
|
Konfrontace
MY&ONI - soupis
Příloha graficky znázorňuje dynamiku
proměn vymezení MY a ONI z pozice pisatele pamětí. Jednotlivé
paměti byly analyzovány a uceleným strukturovaným celkům (nebo
jednotlivcům), které zřetelně definovaly příslušnost k MY a
ONI, byly přiděleny kódy. Záznam kódu respektuje posloupnost psaného
vyprávění. V příloze je rozbor všech pěti pamětí a kurzivou
v tabulce je zvýrazněno je pět příkladů z hlavního textu.
Pokud došlo k významné a jasné
proměně MY nebo ONI, pak je tato změna graficky znázorněna
šipkou, jejíž směr ukazuje tok odštěpených ONI k MY, či toky
opačné (zrada, neúspěch).
(Kód já označuje pisatele pamětí.)
Paměť
č.1: Tajemník obce (město R.)
MY |
|
ONI |
nový režim |
|
starý režim |
|
|
|
já |
ç |
manželka, město |
učitelka, manželka |
ç |
podnikatelka |
zámek |
|
státní podnik |
péče o kostel |
|
nezájem o kostel |
rodáci z města I |
|
rodáci z města R |
městečko R |
|
velkoměsto B |
já člen obce |
|
expert z Prahy |
malé město |
|
velkoměsto |
|
|
|
Vznik OF (viz Příklad č.1 v hlavním
textu) |
|
|
OF, představa ráje |
ç |
reálný život |
já + dva členové OF |
ç |
organizátoři z OF |
sousedé |
ç |
neznámí lidé z R. |
OF v zaměstnání |
ç |
OF v R. |
koalice protikomunistických stran, nový předseda, Moraváci |
ç |
komunisté |
aktivní členové OF |
|
ti, co z OF odešli |
|
|
|
jistota |
ç |
nejistota |
nové vedení radnice |
ç |
staré vedení |
volení |
|
voliči |
malá politika |
|
velká politika |
obec |
|
stát |
každodennost |
|
idealismus |
nadstraníci |
|
straníci |
zastupitelé a obec |
ç |
podnikatelé |
odbory |
ç |
předseda odborů |
obec |
|
akciová společnost |
kamarádi |
|
ti, co bojují o moc |
JÁ, jako nový zástupce starosty
Paměť č.2: Němec (město H.), starosta obce
MY |
|
ONI |
1938 odstoupení Sudet |
|
ČSR |
1968 demokratizace |
|
komunist. totalita |
Lidovci, křesťané |
|
socialisté, komunisti |
OF |
|
starý režim |
1920 připojení H. k ČR |
|
Prusko |
KDU-ČSL |
|
jiné strany v zastupitelstvu |
město H |
|
obec D |
pravice |
|
ti druzí |
malá politika, apolitičnost |
|
střety koaličních partnerů v
Parlamentu |
já |
|
zastupitelstvo |
já |
|
občané |
|
|
|
Neúspěšný a sám (Příklad č. 2 v
textu popisuje neúspěšnou politickou kariéru starosty) |
|
|
já |
|
výbor a členové KDU-ČSL |
já - nestraník |
|
straníci, pol. strany (ODS, ODA, KDU-ČSL) |
|
|
|
obec |
|
stát |
starosta |
|
okresní úřad, starostové okolních
měst |
|
|
|
zastupitelé |
|
restituenti |
já+zastupitelé |
|
podnikatelé, Sudetští Němci |
město H |
|
okresní město, turisté, hosté, město
z Bavorska |
já |
ç |
prezident, primátor |
JÁ
(dále nekandidoval)
Paměť
č.3: Učitelka (město V.), starostka obce
MY |
|
ONI |
venkov |
|
město |
občanství |
|
politikaření |
středověk, chudí |
|
moderna, bohatství, životní úroveň na
Západě jako standard |
ekosystém |
|
zemědělské družstvo |
řemesla |
|
těžký průmysl |
spolky |
|
schůzování |
zemědělské obce |
|
příhraniční rekreační obce |
služba |
|
vládnutí |
lokální politika |
|
celostátní politika |
ženy |
|
muži |
|
|
|
Ekologické vytápění (příklad č.
3 v textu) |
|
|
já+energetici |
ç |
zastupitelé, občané |
já |
ç |
ČS, okres |
já |
ç |
Fond životního prostředí |
já |
ç |
poslanci, lobby |
já |
|
inspekce (úředník) |
|
|
|
já+obec |
|
autobusáci |
obecní úřad |
|
spolky |
obec |
|
okres |
já, jako žena |
|
muži v hospodě |
já |
|
zastupitelstvo |
obec,okres, novináři,ochránci živ.
prostředí |
|
kamenolom |
obec |
|
zemědělské družstvo |
český dámský klub |
ç |
belgický dámský klub |
poslanci |
|
soukromníci |
vítězové |
|
poražení |
JÁ -
starostka pro další volební období
Paměť
č.4: Brežněves (město B.), starosta obce
MY |
|
ONI |
obec B |
ç |
Zaječov |
obec B |
ç |
ruští okupanti |
já |
|
KSČ |
OF |
|
KSČ, nezávislí |
já |
|
vzdělanější lidé |
já + rodina |
|
sliby OF, výhružky KSČ |
obecní úřad |
|
pořadatelé diskotéky |
místní lidé |
|
vojáci z Košic |
já |
|
hostinský - Rom |
obec |
|
prokuratura |
poslanci, kteří zůstávají |
|
poslanci, kteří odstupují |
já+ české koruny |
|
místostarosta + německé marky |
já jako kůl v plotě |
č |
KSČ |
já |
ç |
okres |
já |
ç |
oblastní výbor ODS |
já + redakční rada |
č |
občané, tři členky
redakční rady |
dopisovatelé z okolí, důchodci |
|
ODS |
|
|
|
Kauza kostel (příklad č. 4 v textu) |
|
|
já +
obec + okolní obce + okres + nadace |
|
církev, farář, kostelník, okresní
policie, |
litoměřický biskup, PTP |
|
pražský biskup |
|
|
|
já - nezávislý |
|
pol. strany |
já - obecní kašpárek |
|
obec, vládnoucí strany |
moje parta |
|
odpůrci |
slušný člověk |
|
mocipáni, restituenti |
svět dle Sládka |
|
instituce, lumpové |
já |
|
profesionálové |
Pro další volební období nekandiduje.
Paměť
č.5: Důchodce (město N.B.), starosta obce
MY |
|
ONI |
tuctovost |
|
angažovanost v politice |
já a kamarádi |
|
okupanti roku 1968 |
já |
ç |
OF |
angažovaní členové OF |
|
ti, co se vezou v OF |
OF |
|
SNB |
zastupitelstvo |
|
rada |
OF + koalice |
|
KSČ |
já |
|
manželka |
já - starosta bez vizitky |
|
starosta s vizitkou |
já + občané + romská rodina |
|
státní správa + tajemník + experti + vedoucí
odboru na radnici |
|
|
|
Kauza nemocnice (příklad č.5 v
textu) |
|
|
já - snaha
zprivatizovat nemocnici |
|
státní nemocnice |
já + místostarosta
+experti |
č |
zastupitelstvo |
město N.B |
č |
okresní město,
jidášové |
|
|
|
já + městský
úřad, občané + lobby |
|
stěžovatelé,
představitelé minulého režimu, mládež-zloději |
já |
|
okresní
úředníci |
já + nájemníci +
mladí manželé +. sekretářka |
|
restituenti
domů, nájemníci, Romové |
okres |
|
vláda |
láska k bližnímu |
|
tržní
prostředí |
obec, malá
politika, venkovský strejda |
|
vysocí
političtí, představitelé |
staří lidé,
dělničtí starostové. |
|
vysokoškoláci +
mladí +podnikatelé |
Já, pro další volební období nekandiduje
Obsah:
Vláda věcí tvých, nechť se k
Tobě, lide, navrátí ...
1. Uvedení do problému a
postup zpracování sondy
2. Hypotézy týkající se
sociálního časoprostoru
transformace:
Různá pojetí
otevřenosti a otevírání:
Generální hypotézy
Šrubařovy články:
3. Starostování v
perspektivě změn&nezměn
4. Starostování v
perspektivě MY&ONI
5. Shrnutí
Literatura:
Příloha č. 1
Učitelka
Gert, Němec
Srdce, Tajemník
Brežněves
Příloha č. 2 27
Tajemník, město R 28
Němec,
starosta, město H. 29
Učitelka, starostka, město V. 30
Brežněves, starosta 31
Důchodce, starosta,
město N.B. 32
[1] Práce vznikla
týmově. Přispěli k ní Bach, Buštíková, Frič, Jislová,
Kabele, Kunc, Šrubař, Vajdová. Jednotlivé kapitoly zpracovali: 1 - Kabele, 2 - Buštíková,
Kabele, 3 - Basch, Kunc, 4 - Buštíková, Jislová, 5 - Kabele.
[2]PES je zkratka pro magisterský seminář politicko-ekonomické sociologie na katedře sociologie FSV UK.
[3] 65 pamětí starostů a zastupitelů (včetně 1 tajemníka), jež jsou vzpomínkami na jejich první volební období, shromáždil Sociologický ústav AV pro projekt "Učení se demokracii", který byl v letech 1994-1995 financován Norským výborem pro výzkum. Paměti slouží I jako datové zázemí grantového projektu Z. Vajdové "Sociální sítě v lokálním politickém systému" (finančně podpořený GA AV ČR v letech 1997 - 1999).
[4] Vysvětlování této podobnosti by bylo vděčným
polem pro klasický spor difusionismu a
evolucionismu. Zdrojem této podobnosti
je nepochybně společná zkušenost se zvládáním vlivů přicházejících z
makrosvěta, ale také mediálně
konstruovaný a na setkání okresních úřadů šířený
narativní model starostování.
[5]
Není
snad nezajímavé, že předseda KDÚ, ve svém distancování se od zbytku
současné koalice přehodnocuje samo otevírání. Je nedobré, jestliže je
ho příliš. Např., aby se Česká republika nezdravě otevírala
liberálním změnám atd.
[6] Gellner (1984) uvádí dva hlavní způsoby, kterými
překonáváme situace, kdy jsme konfrontováni s neurčitostí sociálního dění v měnící se
společnosti a musíme rozhodovat o tom, co je co a zda je to nutné a
správné - mohli bychom říci: co tvoří řád, co k němu
přispívá anebo je s ním v rozporu, co má nebo nemá smysl. Kosmický exil
je filosofická strategie započatá
Descartem. Předpokládá, že všude
tam, kde jsme konfrontováni s rozporností dění a vizemi toto dění zurčiťujícími, je nejlépe
postavit se "mimo svět"
do role vnějšího pozorovatele, který racionálně posoudí daná fakta a logicky dospěje k
tomu, co je "nutné a správné". Naproti tomu stojí alternativní
strategie, která je schopna odhalit zevnitř v dějinách
společnosti otevřenou možnost
vzestupu lidstva k morální excelenci. Tak se dá dospět ke smyslu lidské individuální i kolektivní
existence (např. jím může být
vybudování komunismu) a tedy i ke
kritériu, které dovoluje rozhodovat o nutnosti a správnosti jevů a jednání.
[7] V zásadě si myslíme spolu s Gellnerem (1984), že
naznačená pojetí otevřenosti sensu B a C jsou komplementární a mimo jiné souvisí s problémem způsobu
konfrontování se s neurčitosti
sociálního dění (Kabele, 1995).
[8] Obecně asi pak platí, že vize nové společnosti jsou vždy chápány "zúženě" díky tomu, že jsou součástí mýtu přerodu (Kabele, 1994).